Sunday, June 17, 2007

Sukan Bukan Lagi Main-main

Sukan bererti bermain secara terancang. Kalau pada satu masa dulu sukan sebagai satu aktiviti utuk menghabiskan masa senggang tetapi hari ini ia sudah boleh dijadikan sebagai satu sumber rezeki. Apabila seseorang itu melibatkan diri dengan sukan prestasi tinggi maka peluang untuk dia hidup atas pendapatan dari bersukan sudah terbuka. Walaupun demikian, bukan mudah untuk menjadikan sukan sebagai mata pencarian.

Di negara kita hanya beberapa sukan sahaja yang boleh dijadikan sumber rezeki. Bolasepak adalah merupakan salah satu sukan sedemikian tetapi pencapaian hendaklah sehinga boleh bermain untuk negeri masing-masing.

Bryan Nickson Lomas kini boleh memberikan tumpuan sepenuhnya terhadap latihan setelah kerajaan memberikannya elaun latihan bulanan sehingga beliau mengambil bahagian dalam olimpik di Beijing. Baru-baru ini Bryan telah menerima sebanyak RM 22,000 dari YB Menteri Belia dan Sukan kerana melayakkan diri ke Olimpik di Beijing. Wang itu adalah termasuk ganjaran kerana melayakkan diri ke Olimpik dan juga elaun bulanan selama 17 bulan sehingga Olimpik. Majlis Sukan Negara telah mengujudkan satu skim baru untuk memberikan elaun kepada atlet yang layak sebagai mengantikan elaun yang diberikan sewaktu projek Asia-Comm yang lalu.

Bryan
menerima sebanyak RM5,000 dan bulanan RM1,000 sebagai tambahan elaun bulanan RM2,500 yang diterimanya sebelum ini sehingga Beijing 2008 bermula apabila melayakkan diri selepas menempatkan diri dalam kelompok lapan penerjun saingan akhir 10 meter papan anjal di Kejohanan Dunia Mac lalu

Sementara itu seorang lagi atlet negara yang layak ke Olimpik iaitu Roslinda Samsu pula dilaporkan tidak layan untuk menerima elaun berkenaan. Demikian dilaporkan dalam Berita Harian. Alasannya ialah kerana Majlis Sukan Negara tidak mengiktiraf kelayakan di bawah Kategori B.

Skim Insentif Sukan Olimpik adalah ganjaran daripada MSN untuk menggalak dan mendorong atlit negara bagi melepasi syarat kelayakan ke Beijing dengan lebih cepat dan tidak menunggu hingga saat akhir.

Namun ia hanya diberikan kepada atlit yang layak berdasarkan syarat kategori A yang ditetapkan badan induk dunia sukan masing-masing dan atlit yang berjaya ke Beijing berdasarkan kategori B dan ‘wild card’ tidak akan menikmati imbuhan ini. -Berita Harian.




No comments:

AFFILIATE

Powered By Blogger