Sunday, November 01, 2009

Memburu Piala Malaysia

Piala Malaysia musim 2009 sudah sampai ke kemuncaknya dengan dua pasukan akan bermain untuk menentukan siapakah jaguh bolasepak Malaysia tahun ini.

Kelantan yang kali terakhir 39 tahun lalu menjejakkan kaki ke pertandingan akhir mencipta sejarah tahun ini dengan sekali lagi sampai ke perlawanan akhir. Lawan mereka ialah Jang hoben jang, Negeri Sembilan.

Perlawanan yang akan berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 7hb. Oktober 2009 amat bermakna bagi kedua-dua pasukan.

Bagi Kelantan ia ingin mencipta sejarah dengan membawa balik piala berprestij bolasepak negara itu ke negeri Cik Siti Wan Kembang sementara Negeri Sembilan pula untuk menghadiahkan kemenangan itu kepada Yang Dipertuan Besar ke 11, Tuanku Muhriz Ibni Al Marhum Tuanku Munawir baru ditabalkan pada 26 Oktober yang lalu.

Kelantan berjaya mengenepikan Perlis setelah menang dengan agregat 5-1 di Stadium Utama Kangar.


Negeri Sembilan pula, ini merupakan kali keempat mereka mara ke Final Piala Malaysia iaitu 1948 (HMS Malaya), 2000 dan 2006. Pada tahun 1948, Negeri Sembilan muncul juara setelah mengalahkan Selangor 2-1.

Negeri  Sembilan pula menafikan Terengganu untuk mara ke Akhir setelah menang dengan agregat 4-1

Kredit gambar: Berita Harian Online

No comments:

AFFILIATE

Powered By Blogger